Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści

Oszustwo na BLIK-a

W ostatnim czasie nasiliły się znacznie oszustwa z wykorzystaniem płatności BLIK, które polegają na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych.

Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:

  • Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary i prosi o pilną pożyczkę na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni.
  • Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić.
  • Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku i informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.
  • Zakup na portalach zakupowych – ofiara wystawia produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany. Następnie przychodzi SMS od firmy kurierskiej z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w link i otrzymuje prośbę o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.

Pamiętaj:

  • Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy Bank rzekomo ich wymaga;
  • Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz;
  • Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów;
  • Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach.
  • Nie działaj pod presją czasu.
  • Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.

Bądź ostrożny!
Jeśli padłeś ofiarą przestępstwa, zgłoś zdarzenie na policję. W przypadku, gdy został zlecony przelew skontaktuj się niezwłocznie z Bankiem.